Meetup 15 februari

Vorig jaar is er een meetup geweest over de eerste voorstellen voor de Datavakbond. We merken dat iedereen het belangrijk vindt om daadwerkelijk wat te doen, om het gezellig te hebben, en om kennis op te doen. Die drie doelen combineren we op vrijdagavond 15 februari in Amsterdam (locatie NNB). Inloop is van 19.30-20.00u en het programma van 20.00-21.45u met aansluitend een borrel.

We nodigen een bekende spreker uit, gaan daarna in twee workshops uiteen, en sluiten af met een gezellige borrel. Daarbij wordt er voor gezorgd dat er voor zowel mensen met veel kennis van tech en technologische ontwikkelingen een interessant programma is, als voor mensen die graag wat willen doen en leren, maar nog niet zoveel weten.

Aanwezigheid van iedereen die de datavakbond interessant vindt, wordt gestimuleerd. Ook wanneer je nog geen lid bent, ben je zeer welkom. Het bestuur van de datavakbond nodigt ook een aantal andere organisaties en experts uit om aanwezig te zijn. Ook is het bestuur aanwezig en de leden van de nieuwe Raad van Advies. Het belooft een waardevolle en gezellige avond te worden!

Meld je daarom snel aan via de aanmeldpagina om op de hoogte gehouden te worden van deze bijeenkomst.

Project AVG

De Algemene Verordening Gegevensbescherming geeft aan hoe bedrijven met jouw data moeten omgaan. Maar houden bedrijven zich wel aan de deze wet? Op korte termijn controleren we een paar honderd websites. Overtreden bedrijven de wet? Dan schrijven we ze aan. Verbeteren bedrijven zichzelf niet? Dan gaan we over tot actie! Denk aan de best bezochte websites van Nederland, maar ook aan (zorg)instellingen, overheden, lokale verenigingen met veel leden, en andere websites.

We hebben een hele korte en simpele handleiding gemaakt voor het controleren van een website. Je kunt dat in 5 minuten doen. Wil je ons helpen één of meerdere websites te controleren ergens in de komende drie weken? Mail dan voorzitter Bas van der Gaag op bas@datavakbond.nl

Het zou fantastisch zijn wanneer we eind februari een eerste inventarisatie hebben. Heb je een uurtje? Dan kun je al 8-10 websites checken. We leggen een lijst aan van websites die we graag checken. Mocht jij nog websites kennen waarvan het je ook belangrijk lijkt om deze te laten checken, geef het dan aan ons door. Bas verdeelt de websites over de mensen die willen helpen. Zo doen we niet allemaal hetzelfde.

Van de resultaten wordt een rapport gemaakt, waarmee we naar buiten kunnen gaan. Zo vragen we aandacht voor het belang van privacy en zorgen we voor bewustwording.

Vooruitblik

Eén van de eerste acties is het benaderen van jullie; onze leden. Het liefst gaan we persoonlijk met jullie in gesprek over jullie gedachten, wensen, ideeën en expertises. Tenslotte is de vakbond van ons allemaal. Als we je mogen bellen/appen/telegrammen, stuur ons dan een mailtje op info@datavakbond.nl met je telefoonnummer. We gebruiken deze alleen voor een kort gesprekje (5 minuten) over de Datavakbond en verwijderen het nummer daarna uit onze bestanden. Liever per mail? Kan ook! Mail ons dat dan even via info@datavakbond.nl. Doel is om de juiste dingen te doen, waar we allemaal blij van worden.

Een vakbond is belangrijk om collectief te kunnen onderhandelen over onze ‘arbeidsvoorwaarden’. Tenslotte zijn we iedere dag aan het werk als datamijnwerker voor de tech-giganten. Om dat goed te kunnen doen, werken we aan het opbouwen van kennis over datakluizen, VPN servers en andere technische mogelijkheden. Heb je kennis hierover? En wil je meepraten over de beste manier om minder afhankelijk te worden van de eenzijdige regels van de techgiganten? Mail ons dan op info@datavakbond.nl. Dat kan op ieder niveau.

Maar actievoeren kan op veel manieren. Na de meetup van 15 februari zetten we een actieteam op. Veel vakbonden maken bijvoorbeeld gebruik van stakingen. Daarover meer in onze volgende nieuwsbrief van februari. Nu al meedenken over acties? Mail algemeen bestuurslid Tim van Lieshout tim@datavakbond.nl Je kunt nu ook vanuit je luie stoel actievoeren door het AVG project! Bij acties denken we aan verschillende methoden om zowel verschil te maken, als aandacht te vragen voor de situatie bij veel techbedrijven.

Het actieteam kost niet veel tijd. We beginnen met het opzetten van (digitale) brainstorms, en met laagdrempelige acties. Er zijn wel veel ideeën voor acties in maart en verder, die voorbereid gaan worden. Hierbij is alle hulp welkom.

We zijn 2019 ook begonnen met de formalisering van de vereniging. Bas van der Gaag is nog steeds voorzitter, maar heeft nu een groter bestuur dat we snel aan je voorstellen. Daarnaast zijn we druk bezig met een Raad van Advies en het betrekken van diverse experts, politici (van meerdere partijen) en campaigners.

Hoe word je gevolgd? Een korte rondleiding

Hoe word je nu eigenlijk getrackt online? Het is een veelgestelde vraag. Hier een paar handvaten die je inzicht geven:


Google weet waar je bent geweest.

Als je locatie aan hebt staan, slaat Google elke keer als je je telefoon bekijkt je locatie op. Vanaf het eerste moment dat je je telefoon gebruikte, weet Google waar je geweest bent.

Via deze link kun je je eigen locatiegegevens bekijken.


Google weet waar je naar zoekt en wat je verwijdert

Op heel veel websites staan zogenaamde "trackers". Deze trackers registreren wanneer je de site bezoekt en wisselen deze informatie vervolgens uit met vele andere websites. Google bewaart op deze manier alle browsergeschiedenis van je apparaten. Dat betekent dat als je je geschiedenis wist, dit alsnog op een ander apparaat of op de server van google kan staan. Je geschiedenisinformatie is daardoor vrijwel nooit helemaal verwijderd.

Via deze link kun je je eigen geschiedenis bekijken.


Google weet wat je hebt gekeken op YouTube

Google bewaart je gehele youtube kijkgeschiedenis. Aan de hand van de filmpjes die je bekijkt weten ze wat je interesses zijn en kunnen ze gerichter adverteren.

Via deze link kun je je eigen youtube geschiedenis bekijken.


Google weet welke apps je gebruikt

Google bewaart informatie over elke app die je gebruikt. Google weet hoe vaak je hem gebruikt, waar je ze gebruikt en met wie je via die apps contact hebt. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze bij Google weten weten met wie je praat op Facebook of Whatsapp en hoe laat je naar bed gaat.

Via deze link kun je zien welke apps gekoppeld zijn.


Je eigen data downloaden

Google geeft je de optie om de data die van jou verzameld is, te downloaden. Je ziet hier alle informatie die in de loop van de tijd over je verzameld is, data die je dus zelf hebt geproduceerd. Het gaat om bijvoorbeeld bookmarks, emails, contacten, foto’s die je gemaakt hebt met je mobiel, al je google drive bestanden (ook de documenten die je hebt verwijderd, deze worden niet verwijderd op de server van Google). Ook hebben ze data van je kalender, de muziek waar je naar luistert, de telefoons die je hebt gehad en alle andere gegevens die hierboven staan.

Via deze link kun je je eigen data opvragen en downloaden.


Facebook verzamelt ook

Facebook verzamelt net als Google ook al je data. Facebook verzameld niet alleen je zelf geproduceerde data, maar het slaat ook je mogelijke interesses op mede gebaseerd op de dingen waar je vrienden over praten.

Elke keer dat je op je account inlogt, slaat Facebook je locatiegegevens, datum en tijd en vanaf welk device je inlogt op. Daarnaast slaan ze alle apps op die ooit gedeeld zijn met je Facebook, ze kunnen dus op basis van deze informatie heel toegespitst inschatten waar je in geïnteresseerd bent.

Via deze link kun je je data op Facebook bekijken en downloaden.

Het is officieel

 

Sinds gisteren zijn we officieel van start: De datavakbond is opgericht! De teller schoot omhoog: binnen een uur hadden we al 250 aanmeldingen! En de teller loopt gestaag door. Wat fantastisch! Dit zegt dat we met velen dezelfde behoefte delen: inzicht en zeggenschap over onze eigen data. Het zegt ook dat we constructief met de techgiganten en anderen aan tafel gaan. Vandaag bleek weer en weer hoe hard dat nodig is.

Onze mailbox zit vol met al jullie leuke reacties, op fora (van Tweakers.net bijvoorbeeld) wordt constructief gediscussieerd. En oja: We stonden naast in heel wat Nederlandse media ook nog eens in de New York Times, op een van de grootste Tech websites van India en die van China (al was dat laatste lastig te lezen).

We zijn begonnen. Het fundament is gelegd. Vanuit hier gaan we samen verder bouwen aan het collectief. Hoe meer mensen, hoe meer we kunnen doen. Dus nodig vooral je vrienden en familie uit om lid te worden!

We houden jullie op de hoogte. Zo snel mogelijk mail met de eerste bijeenkomst, wat jij kan doen etc. Want inderdaad: we zijn een vereniging, jullie hebben allemaal evenveel invloed op de koers en de ideeen van de vakbond.

Tot snel!

Reinier van de Datavakbond