Onze missie

De Datavakbond behartigt de belangen van iedereen die data produceert op het internet.
De Datavakbond wil mensen zeggenschap geven over wat er met hun data gebeurt en voorwaarden afdwingen bij organisaties die omgaan met deze data.

WAAROM?

Zeggenschap

Wij willen zeggenschap over het gebruik van onze data.

Waardering

Wij produceren data en laten ons afschepen met spiegeltjes en kraaltjes.

Invloed

Gebruikers hebben geen invloed of controle over hun data.

Ongereguleerd

De datamarkt is in handen van grote bedrijven. Burgers en overheden hebben het nakijken.

Veiligheid

Techgiganten zijn niet te vertrouwen met onze data.

Collectief

Het is tijd voor actie.

HOE?

Als je je op het internet begeeft, zijn de sporen die je achterlaat het verdienmodel van techgiganten als Facebook en Google. Maar zijn je persoonlijke gegevens geen te hoge prijs voor het gebruiken van online diensten, en moeten gewone mensen – of datawerkers – geen betere arbeidsvoorwaarden krijgen? Wij willen dat gewone mensen meer zeggenschap over hun data krijgen.

Wat doen we daarvoor?

Wij geloven dat collectieve actie werkt. Met een groot aantal leden hebben we onderhandelmacht bij techbedrijven en overheden namens gewone internetgebruikers. We voeren actie. We doen onderzoek. Iedereen kan meedoen en een project opzetten. Word dus lid!

Waarom is dat nodig?

Ons internet is niet de veilige vrijplaats die het moet zijn. We worden overspoeld door berichtgeving van massale datalekken. Er vindt grootschalige manipulatie van kiezers en consumenten plaats door techbedrijven en adverteerders. De grootste techbedrijven (Amazon, Apple, Facebook, Microsoft, Alphabet [Google]) worden met recht ‘Frightful Five’ genoemd; ze zijn té groot en té machtig. Ondertussen gaan ook (semi-)overheden lang niet altijd netjes met onze gegevens om.

Hoe moet het dan?

Nederland moet gidsland worden op het gebied van data-autonomie. Zou het niet fijn zijn als Nederlanders zich veilig voelen online, omdat ze inzicht hebben in hoe er met hun gegevens wordt omgegaan, en omdat ze niet gemanipuleerd mogen worden op basis van hun data? De Algemene Verordening Persoonsgegevens was een stap in de goede richting, maar steunt teveel op individuele verantwoordelijkheid. Techbedrijven moeten veel strenger gereguleerd worden. Op den duur moet een verdienmodel gebaseerd op de verkoop van persoonlijke data verboden worden.