De Datavakbond steunt petitie verbod op het online volgen van burgers

Deze week lanceert The Privacy Collective – een maatschappelijke coalitie waar ook de Datavakbond bij is aangesloten – een petitie tegen online tracking. We roepen al onze leden op deze petitie te steunen.

Lees en onderteken de petitie via deze link.

In de petitie roepen we politieke partijen in Nederland op om zich in te zetten voor een wettelijk verbod op tracking technologie. Daarnaast zou het nieuw te vormen kabinet zich ook in Brussel moeten inzetten voor een EU-breed verbod op online tracking.

Techbedrijven maken namelijk miljardenwinsten door dagelijks massaal onze privacyrechten te schenden. Met tracking technologie verzamelen ze enorme hoeveelheden persoonsgegevens van internetgebruikers. Deze gegevens worden gebundeld en verkocht aan partijen die erop uit zijn ons om uiteenlopende redenen te beïnvloeden. Dit alles vindt achter onze rug om plaats, zonder geldige toestemming en daarmee in strijd met de AVG. Dit verdienmodel creëert aanzienlijke maatschappelijk risico’s, zoals:

• Massasurveillance en uitholling privacy; de talloze gegevens die techbedrijven over internetgebruikers verzamelen, geven een diep indringend beeld van ieders interesses, overtuigingen en persoonlijke leven. Achter de schermen wordt een enorme hoeveelheid intieme informatie verzameld die op tal van manieren kan worden misbruikt.
  • Discriminatie; de profielen die techbedrijven over internetgebruikers aanleggen, delen mensen in op basis van ras, gender en tal van andere kenmerken. Discriminerende praktijken die op elke andere plek  in de samenleving onaccaptabel zouden zijn, zijn bij deze partijen aan de orde van de dag.
  • Polarisatie en manipulatie; deze profielen bepalen in sterke mate welke informatie je krijgt te zien op websites en online platformen. Dit wordt achter de schermen besloten door partijen die ons om uiteenlopende redenen proberen te beïnvloeden. Dat kunnen adverteerders zijn die een product willen verkopen, platformen op jacht naar clicks en schermtijd, maar evengoed partijen die erop uit zijn om iemands mening in een bepaalde richting te sturen. Als lezer kun je slechts gissen waarom je bepaalde informatie wel of niet krijgt voorgeschoteld.

Naast de Datavakbond wordt de petititie ook onderschreven door Bits of Freedom, Burgerrechtenvereniging Vrijbit, De Waag, Freedom Internet, Free Press Unlimited, Internet Society Nederland, Platform Burgerrechten en Privacy First. De petititie is volledig te lezen op de website van The Privacy Collective en kan via de site petities.nl worden ondertekend. Eerder steunde de Datavakbond ook de rechtszaak die namens The Privacy Collective tegen Oracle en Salesforce werd aangespannen.