Datavakbond steunt rechtszaak tegen Salesforce en Oracle

De Datavakbond steunt de class action rechtszaak van The Privacy Collective tegen Salesforce en Oracle. Deze bedrijven verhandelen jouw privé gegevens online en verkopen persoonlijke informatie door aan adverteerders. Dat is bij wet verboden. Daarom heeft de Datavakbond zich bij een groeiende groep privacy-organisaties gevoegd die de rechtszaak van The Privacy Collective tegen Salesforce en Oracle steunt.

Lees meer, of steun deze zaak direct hier

De Datavakbond is opgericht om het verdienmodel waarbij online diensten persoonsgegevens verhandelen, te doorbreken. Deze zaak tegen Oracle en Salesforce, twee grote datahandelaren, gaat precies daarover. Oracle en Salesforce verzamelen via cookies, die worden geplaatst door de websites die je bezoekt, op grote schaal gegevens over je. Van al die gegevens over jou worden profielen gemaakt. Die profielen worden weer samengevoegd met andere profielen van andere handelaren en aangeboden op advertentieveilingen. Op die profielen kunnen adverteerders vervolgens bieden. Dit leidt tot super gedetailleerde profielen over jou, waar je geen enkele controle over hebt. In die profielen wordt van alles over je vastgelegd zonder dat je daar ooit toestemming voor hebt gegeven. Dat is tegen de wet. De Autoriteit Persoonsgegevens moet deze wet handhaven, maar hun tijd en budget is beperkt. Maar samen staan we gelukkig sterk. Volgens de wet kunnen we gezamenlijk schadevergoeding eisen en zo een eind maken aan deze handel in persoonsgegevens.

Bekijk hier een filmpje over de zaak van advocaat Christiaan Alberdingk Thijm van Brandeis

De Datavakbond steunt deze juridische stappen van The Privacy Collective voor 100%. Jij toch ook?

Meedoen is makkelijk: je hoeft alleen hier te klikken om de zaak direct te steunen.  Het enige persoonlijke gegeven dat via deze klik van je wordt opgeslagen is je IP-adres. Het IP-adres is het enige gegeven dat er toe doet en dat we nodig hebben voor deze actie. We houden je op de hoogte van de volgende stappen.